Saját S100

Bevezetés

Ez volt a régi kocsim. 1992-2003. Lerablásra ítéltetett, ugyanis annyira megrozsdásodott, hogy túl sokba került volna kilakatolni. Sajnos kuka.
1975-ös évjárat, Tikurilla N084 sárga. 84000 km-el vettem, 195000 km lett beletéve összesen. Vizsga 2003.07.25. -ig volt rajta.

További tartalmak a témában

A kis lakat az utolsó oszlopban azt jelenti, hogy a tartalomhoz csak jogosultak juthatnak hozzá. Te, most, ebben az állapotban nem.

Téma Frissítve Kép Video (Audio)
Lerablás 2007 Szeptember 2. 19
Skoda gyújtáselosztók 2005 Augusztus 27. 50
Beüzemelés 2004 Május 26. 54
Lakatolás és festés 2001 Június 22. 144
Összesen 267 0 (0)

Módosítások az eredetihez képest

  • Előre szerelt hűtő (kánikulában sem forrt, a ventillátort csak ritkán kellett bekapcsolni és akkor is hamar visszahűlt, ettől kezdve semmi gondom nem volt a hűtéssel). (1)
  • H4-es foncsor 100/140-es izzóval.
  • Lámpabiliket nem a frontlemez tartotta, hanem a belső sárvédő lemez a könyebb szerelhetőség érdekében.
  • Széles első futómű.
  • Fogasléces kormánymű.
  • Elektronikus gázpedál (részletesen lentebb).
  • Fékszervo.
  • Könnyített áttételű kuplungpedál (kb. sokkal könnyebb nyomni).
  • Előre szerelt 120-as fűtőtest az eredetihez képest nagyobb légmennyiségű párátlanításhoz.
  • Fekete műszerfal (nem festett, hanem fekete műanyagból van).
  • VIDEOTON autórádió 4 x 50W-os s.k. erősítővel.
  • 2 db 20 cm mélynyomó a csomagtartó és utastér közötti lemezben.
  • 2 db 12 cm mélynyomó fadobozban a két első ajtóban.
  • 2 db 4 cm magas a műszerfal két végén a fűtőnyílás mellett.
  • Mind a 4 ülés fölött spotlámpa saját kapcsolóval. Elöl 20W, hátul 10W.
  • Tetőablak (nem beázós).
  • Elektromos ablakemelő a két első ajtóban. (s.k.)
  • A vezető ülés alatt Multicar ülésrugózás.
  • A vezető ülés jobb oldalán lehajtható, állítható magasságú karfa.
  • Állítható magasságú fejtámla a két első ülésen.
  • Kivehető a hátsó ülés háttámlája is, hogy a ülés mögötti csomagtartóval együtt 2m hosszú egyenes ágyat lehessen csinálni.
  • Kiszerelhető kalaptartó a kényelmesebb alváshoz, de nagyobb tárgy szállításakor is jól jött.
  • Kék kárpitozás a teljes utastérben.
  • Hőszigetelt légcsatorna kiépítve hátulról a hátsó oszlopokon keresztül a plafonba a klímának.(2)
  • 5 sebességes hosszú váltó 3,9-es tengelyhajtás áttétellel (rosszabb gyorsulás, csendesebb, kisebb fogyasztás, nagyobb végsebesség mint az átlagos 4,2 áttételé).
  • Széles hátsó féltengelyek.
  • A féklámpákban üvegtükrös spotlámpa.
  • Eredeti motor:
    • 11-es kompresszió, még nem generálozott.
    • 120 000 km (84 000 km-el vettem + 35 000 km-t mentem ezzel a motorral).
    • házi kipufogódob 3-4mm acélból hegesztve.
    • eredeti 100-as karburátor, módosított szivatóval.(3)
    • Léptetőmotoros pillangószelep forgatás.
    • 120-as széles lapátú vízszivattyú az elöre szerelt hűtő miatt.
  • A Favorit motor:
    • 10,5-ös kompresszió, nem generálozott.
    • 135 000 km (60 000 km-el vettem [állítólag] + 75 000 km-t mentem ezzel a motorral).
    • 55A-es generátor.
    • Favorit kipufogó első és hátsó dob is beépítve egymás mellé. Elég csendes.
    • 120-as széles lapátú vízszivattyú.
    • Favorit elektromos gyújtás.
    • Favorit karburátor 120-as légszűrőházzal.
    • Léptetőmotoros pillangószelep forgatás.
  • "Fedélzeti számítógép" (részletesen lentebb).
  • Tempomat (részletesen lentebb).
  • Feketedoboz (részletesen lentebb).
  • Kurblizási lehetőség (Lada kurbli anyával).

(Nem biztos, hogy minden eszembe jutott.)

(1): A hűtő bekötéséről alább írok.

(2): A kocsiban volt, lecsapató elöl a hűtő előtt, elpárologtató a régi fűtőventillátor helyén a motortérben jobboldalon. A hideglevegő a plafonból jött. Ehhez ki volt építve a légcsatorna hátulról a plafonba. Az módosított tetőkárpit olyan kialakítású volt, hogy lukas szegecsek voltak benne, ahol le tudott ereszkedni a hideglevegő, ami a hátsó oszlopok belső oldalán ment fel.

(3): Azért kellett módosítani, mert egyik nyáron kiszereltem a gyorsítópumpát, hogy kevesebbet fogyasszon. Aztán beköszöntött a tél, nem tudtam gázfröccsöt adni és nem indult el. Így át kellett alakítani a szivató részét, hogy mindig pöcre induljon. Ezt szivató fúvókák és szivatóakna méret változtatással értem el. A szivató benzin fuvóka a szivatótolattyú alatt van.
Ezzel a változtatással hidegen is volt erő a motorban, nem bőgött, hanem a rendes alapjaratot tartotta hidegen is, és nagy hidegekben is gázfröccs nélkül pöccre indult.

  • Szivató benzin fuvóka átmérő a módositás után 1,2 mm. (Eredetileg 0,9 mm) Kifurtam.
  • Szivató levegő fuvóka átmérő a módositás után 3,9 mm. (Eredetileg 4,5 mm) Beforrasztottam és kifúrtam.
  • Akna átmérő a módositás felfúrással.

Fedélzeti számítógép

Tulajdonképpen egy Motorola 68376 processzorkártya 512k Flash-el, 256k RAM-al, RTC-vel. Egyenlőre a potméteres gázpedál van rákötve, a pillangószelep forgató léptetőmotor, a fékpedál kapcsoló (nem az ami a féklámpát kapcsolja), kuplungpedál kapcsoló, tempomat kapcsoló és motor fordulatszám. Megvan az elektronikán a sebességjel bemenet is, sőt meg is írtam a Tachograf programot, de még fel kellene szerelni az érzékelőt a difimű koronakerekének fogaihoz. Tervben volt az összes elektromos fogyasztó rákötése a procira, de erre még nem volt időm, pedig a procikártya képes kezelni 64 kimenetet és 64 bemenetet. Most már rá lehetne kötni a GSM telefont is (ár 20000 Ft: Wodafon kártyás telcsi és adatkábel), ami pl. SMS-t tud küldeni valamiről, vagy SMS-el lehet utasítani a kocsit valamire.
A programot C nyelven írtam, RS232-n keresztül lehet letölteni. A processzorkártyának két RS232 sorosa van. Az egyiken programozni lehet, és terminálprogrammal piszkálgatni, a másikra egy TA16-os tasztatúra van csatlakoztatva.
A jelenlegi szoftver tartalmazza a normál gázvezérlést (úgy viselkedik, mint a bowden), a tempomat módot, feketedobozt, tachografot.
Hatalmas dolgokat lehetne csinálni vele. Már 40000-ert lehet GPS-t is kapni. Pl. elküldhetné SMS-ben a kocsi, hogy hol van most, és milyen irányba megy, ha ellopták. Vagy 777sms-el (ingyen) be lehetne indítani a motort és elő lehetne melegíteni vagy hűteni a kocsit. Nem is lenne drága, kb 60 eFt (GSM+GPS), meg szoftverezés. Vagy riasztáskor nem a kocsi szirénázna, mert úgysem foglalkozik vele senki, hanem megcsörgetné a tulaj mobilját, amit a tulaj elutasítással nyugtáz. Így is ingyenes a riasztás. Szerintem erről könyvet lehetne írni. A lehetőségek szinte csak fantázia kérdése.
Töltsd le a kijelző-tasztaturát emuláló progit a letöltések menüpont alól! Ilyen kezelőhely van a kocsiban is. Ez egy ipari tasztatúra, elég drága, ezért írtam meg az emulátorát, ami PC-n fut, Windows-os, ugyanúgy viselkedik és ugyanúgy is néz ki, mint az eredeti.
Elerhető még a tachográf adatokat kielemző program is a letöltések menüpont alól. Ebben az arhívumban van egy d.mra fájl, amit az Open-el meg kell nyitni. Ez egy kézzel készített adatfájl ami azonos felépítésű az eredetivel.

PLC doksi

Bekapcsoláskor megjelenik a reklám szöveg, hogy magamat méltassam. 1 másodperc után kiíródik a rendkívüli üzenet, ha van. Ezután jön meg valamelyik főkép, az amelyik aktív volt a legutóbbi kikapcsoláskor. 16 db főkép létezik. Ezek:
0 - Motorfordulatszám és sebesség kiírás
1 - Átlagsebesség kiírás
2 - Külső és belső hőmérséklet kiírás
3 - Motor hűtővíz hőfok és motor olaj hőfok kiírás
4 - Dátum és idő kiírás másodperces pontossággal
5 - Összes megtett út kiírás
6 - Napi megtett út kiírás
7 - Maximális sebesség kiírás
8 - Aktuális névnap kiírás
9 - Vezérelt gáz kiírás (a pillangószelep helyzete) oszlopdiagrammal
A - Pillanatnyi számított előgyujtás kiírás oszlopdiagrammal
B - Motorfordulatszám kiírás oszlopdiagrammal
C - Nem használt képernyő
D - Számított pillanatnyi fogyasztás kiírás
E - Gázpedállal kapcsolatos adatok kiírása
F - Léptetőmotor poziciók kiírása

A főképeket a szám vagy a betű (A...F) gombok közvetlen megnyomásával válthatunk.

Az ENTER megnyomásával hozható be a főmenü. A menüben az ENTER a kiválasztás, DEL a kilépés, a nyil gombok pedig a navigálás a menüben. A SHIFT és nyil megnyomása a PC-s page up és page down hatású. A menü elemei virtuálisan egymás alatt vannak, így a nyil gombokon a le-fel nyilakban kell gondolkodnunk. A menüpontokat a lejjebb részletesen leírom. A főmenü a következő pontokból áll:
- Szöveges Bejegyzés
- Szolgáltatások
- Beállitások és paraméterezés
- Kézi üzemmód

A főmenükből almenük nyilnak.

A Szöveges Bejegyzés menüpontal közvetlenül juthatunk a szöveg beírási lehetőséghez.

A Szolgáltatások almenüje:
- Ebresztések beállitása
- Bejegyzés nézegető
- Telefonregiszter
- Játék: LY-J gyakorló
- Névnap keresése név szerint
- Névnap keresése dátum szerint
- LY-J helyesírási szótár

A Beállitások és paraméterezés almenüje:
- Szabályzókör hangolása
- Lépkedés beállitása
- Gázpedál betanitása
- Max fordulat beállitása
- Max gáz beállitása
- Datum es óra beállitása
- Tachográf adatok
- Pedálkarakterisztika

A Kézi üzemmód almenüje:
- Gázpozició állitása kézzel
- Be- és Kimenetek állapotai

Szöveges Bejegyzés

Ebben a menüpontban tetszőleges szöveget helyezhetünk el az eseménytárolóban. A szöveg időbélyeggel lesz tárolva. Pl. mikor megérkezünk valahova, be lehet írni, hogy hol vagyunk, így az eseménytároló feltöltése után látható, hogy mikor hol voltunk. Egyébként csak az látható, hogy mikor indult el a motor, és mikor állt le, mert ezeket az eseményeket mindig bejegyzi a program az eseménytárolóba. A Szöveges Bejegyzés kiválasztásakor egy lista jelenik meg, aminek az elemei virtuálisan egymás alatt vannak, és a tetejét látjuk. A legfelső az Új bejegyzés, ahol tetszőleges szöveg írható be a telefonokon megszokott módszerrel. Egy gomb megnyomásakor a következő karakterek jelennek meg, ebben a sorrendben:
1 - '@,.;:!?()&%+-/<>=|*[]#$^1
2 - ABCabcá2
3 - DEFdefé3
4 - GHIghi4
5 - JKLjkl5
6 - MNOmnoóö6
7 - PQRSpqrs7
8 - TUVtuvúü8
9 - WXYZwxyz9

A második sortól az eddigi beírt szövegek eleje olvasható. Ha ezeket választjuk, az adott szöveg ismét eltárolódik, de az új dátummal. Így a gyakori szövegeket nem kell újra beírni.

Ebresztések beállitása

A program le tud kezelni 10 db különböző időpontú és módú ébresztést. Beállítható az adott ébresztés
- pontos időpontja
- az ébresztés időpontjában adott hangjelzések száma
- az ébresztő jelzést adó eszköz (Ez még csak a tasztatura csipogója lehet, késöbb azonban a duda is, ha az összes fogyasztó rá lesz kötve a PLC-re, vagy SMS-t is küldhet a beállított időpontban, ha GSM terminál is rá lesz kötve)
- az ébresztési időpont módja (Ami lehet egyszer, óránként, naponta, hetente, havonta, évente)

Bejegyzés nézegető

A Szöveges Bejegyzés menüben beírt, és a PLC által automatikusan beírt bejegyzéseket lehet itt olvasgatni, az adatok feltöltése nélkül. Pl. Vissza lehet nézni a megérkezéskor, hogy pontosan mikor indultunk. Itt is a szokásos navigáció használható (4 db szürke gomb).

Telefonregiszter

A szüvegtáblázatba beírt telefonregiszter tallózása. Itt csak olvasni lehet a neveket és számokat. Új nevet és számot csak a szöveges fájlba (strings.rom) történő beírással és letöltéssel lehet elhelyezni ebben a telefonregiszterben. A kijelzőn csak az első 32 karakter jelenik meg 2 sorban, a többit a nyil gombokkal lehet előcsalogatni.

Játék: LY-J gyakorló

Ez egy hasznos játékprogram elütni az időt várakozás közben. Olyan szavakat ír ki véletlenszerűen, amikben j vagy ly van, de a helyükön . karakter van. Ki kell választani az F gombokkal, hogy milyen jével kell írni a szót. Mindezt időre. Eltalált/nemtalált százalékban írja ki az eredményt. A szavak a szöveges fájlban (strings.rom) vannak.

Névnap keresése név szerint

Listát ír ki a névnapokkal és dátummal ABC sorrendben. Itt is a szokásos navigáció használható (4 db szürke gomb). Kikereshető, hogy egy névnek mikor van névnapja.

Névnap keresése dátum szerint

Kiírja, hogy a beadott napon milyen névnap van. Ugyan az, mint az elöző, csak fordítva.

LY-J helyesírási szótár

Ha már menne van a memóriában egy csomó jé-s szó, akkor ezt miért ne használhatnánk ki. A jé-s szavak itt is ABC sorrendben vannak. Itt is a szokásos navigáció használható (4 db szürke gomb).

Szabályzókör hangolása

Itt lehet a tempomat szabályzókört hangolgatni. A szabályzókörnek van egy arányos és egy deriváló tagja. Ezeknek az állandóit lehet állítgatni, hogy a kocsi lehető legpontosabban tartsa a beállított sebességet (pontosabban motorfordulatszámot, mert erre szabályoz). A nyilakkal lehet az állandók között lépkedni, az F1-el lehet editálás módba kerülni, a számokkal lehet beírni az értéket, az ENTER-el lehet tárolni. A tárolás a FLASH-be történik, úgyhogy a készenléti akksi kimerülése esetén sem törlődik.

Lépkedés beállitása

Amikor a gázpedál el van engedve, a léptetőmotornak referenciát kell felvennie. Ezt úgy teszi, hogy lassú lépésekben állandóan visszafele forog, nekiszorítva a pillangószelepet az alapjárati állítócsavarnak. Azt jelenti a szám, hogy másodpercenként hány lépést tegyen. Ha ö, akkor nem lépked.

Gázpedál betanitása

A gázpedálban egy forgópotméter van. Ez nem pont a véghelyzetek között mozog, hanem kisebb úton. Azt, hogy hol legyen a nulla gáz helye és hol a maxgáz, azt lehet itt betanítani. Pl. Új potméter beszerelése után meg kell hívni ezt a menüpontot. Arra utasít, hogy engedd el a pedált. Ekkor meg kell nyomni az ENTER-t, és megjegyzi, hogy itt lesz a pedál elengedett helyzete (Ez lesz a 0%). Utána be kell nyomni padlóig, meg kell nyomni az ENTER-t, és megjegyzi, hogy itt lesz a pedál maximális értéke (Ez lesz a 100%). Végül el kell engedni, és kész a gázpedál betanitása.

Max fordulat beállitása

Limitálható a maximális motorfordulatszám. Ha pl. olyan fogja vezetni, aki gyilkolja a kocsikat, akkor ezzel túl tudunk járni az eszén, és meg tudjuk kímélni a kocsinkat. Én nem használom (nulla a beírt érték), mert nem szoktam pördetni a motort.

Max gáz beállitása

Ennek is hasonló az értelme, mint az előzőnek, de ezzel olyan hatást érhetünk el, mintha gyengébb lenne a motor. Ha pl. 80% a beírt érték, akkor padlógáz esetén is csak 80% gázt ad, és ezt a 80%-os tartományt ossztja szét arányosan a pedál 100%-os tartományán.

Datum es óra beállitása

Itt lehet beállítani az időt a tasztaturáról (be lehet még PC-vel terminál módban, és speciális programmal is állítani). A számgombokkal választhatunk mit szeretnénk állítani: 1 - év 2 - hónap 3 - nap 4 - óra 5 - perc Az ENTER-el lehet eltárolni az új számot. A hét napját nem kell beállítani, mert azt kiszámolja a program.

Tachográf adatok

A tachográf funkció adatai olvasgathatóak itt. A tachográfról majd még írok részletesebben.

Pedálkarakterisztika

A gázpedál itt logaritmizálható. A beírt szám adja meg, hogy mennyire. A 0% a lineáris gáz karakterisztikát jelenti. Ilyenkor annyi %-ban fordítja el a pillangószelepet, amennyi %-ban benyomtuk a gázpedált. Minél nagyobb ez a szám, annál finomabban lehet a kis gázt adagolni, és annál durvábban a nagy gázt.

Magyarázatok

Rendkívüli üzenet: A szövegfájlban meg lehet adni jó sok az év egy napjához kötött eseményt. Pl. születésnapok, névnapok, ünnepek, stb. Ha az adott napon éppen egy ilyen rendkívüli nap van, akkor kiírja.

PLC: Programmable Logic Controller, programosható logikai vezérlő. Ez is egy PLC.

A S100 hibasan meghatarozott tomege

Feltunt-e valakinek, hogy a sulyadot a sajat tomeg alapjan kell fizetni, ami a S100 eseten 780kg, de akkoriban a menetkesz tomeget kellet a forgalmiba irni. A mai forgalmiba minden tovabbi nelkul beirtak a sajat tomeg rublikaba a regi forgalmibol a menetkesz tomeget, ami 805kg. Mivel minden megkezdett 100kg fizeteskoteles, minden S100 tulajdonos 14%-al tobb sulyadot fizet jogtalanul.
Forras: osszes szerviz es gepkonyv, es a tipustabla a csomagtartoban.

Egyszer amikor amugy is ott jartam a mozaikban (Fovarosi Koszlekedesi Fofelugyelet) beszoltam, elovettek azt a konyvet, ami alapjan Ok ezt meghataroztak. Ez egy olyan regi konyv, amiben szinten nem szerepel a "sajat" szo, csak az van a S100-nal, hogy tomeg:805kg. Egyebkent olyan volt a konyv, mint az autoskartya konyvkiadasa. Minden kocsirol kb. 5 fele adat es 1 kep volt benne. Ez a hivatalos utmutato a kerdesben... Regen nem voltam igy ledobbenve... Ha megvan fateromnak is a konyv, beszkennelem.

S105, S120 hűtő bekötés

Gyárilag szerintem minden első hűtős farmotoros skodán fordítva van bekötve a hűtő. Alul megy be a hűtőbe a melegvíz, és felül jön ki a hidegebb. Tehát a gravitációs erő pont a szivattyú ellen dolgozik. Ezt meg kell fordítani, célszerűen a motortérben a kézicsomagtér lemezénél kell elfűrészelni az egyiket, a másikra ott csatlakozik az ívelt gumicső, és ott kell megcserélni. Így a hűlő víz ahogy lefele ereszkedik gravitáció miatt éppen segít a szivattyúnak.

Automata fék légtelenítő

Mindig probléma volt számomra a fék légtelenítése, mert mindig egyedül szoktam mindent csinálni a kocsin. Ezért a felpumpálós légtelenítést már rég elfelejtettem, helyette mindig feltöltöttem a tartályt olajjal, kinyitottam a légtelenítőcsavart és elkezdtem nyomkodni a pedált. Legutoljára azonban kezdett rámsötétedni, sietni kellett, túl gyorsan nyomkodtam és rosszabb lett, mint elötte.
Valahogy egyemberesíteni kellett a feladatot. Kellékek S100 skoda esetén: kerékkompresszor, csavarral gumiba rögzíthető szelep, bontóérintkezős 12V-os min.10A-es relé, vezeték, késes csatlakozók. Fúrjuk ki a fékfolyadék tartály tetejét 10-es fúróval. Csavarozzuk bele a lukba a szelepet tömítve gumi pasztával, vagy gumi tömítéssel. Heréljük ki a szelepet, hogy a szelep csak egy üres cső legyen. Erre azért van szükség, mert a fedélnek szellőznie kell, és a kompresszorok csövében ugyis van golyosszelep. Kössük be a relé meghúzótekercsét úgy, hogy a fék nyomásmérő gomba huzassa meg a relét. Mindegy melyik gombára kötjuk, mert az úszódugattyú miatt ugyis kiegyenlítődik a nyomás. Kössük be a kompresszort úgy, hogy a relé érintkezője meg tudja szakítani az áramkörét. Vegyük ki ideiglenesen a tartály fedeléből a fém lemezt, csak a nagy tömítés maradjon benne. Csatlakoztassuk a kompresszort a tartály meghúzott fedelére. Kapcsoljuk be a kompresszort. Pár másodperc után a fékgombának a kompresszort ki kell kapcsolnia. Ekkor már csak ki kell nyitni a légtelenítőcsavart, és elzárni, ha kész. Figyelemmel kell kísérni a folyadékszintet. A nyomás minddig automatikusan állandó marad.
Más kocsikon a nyomáskapcsolót be kell építeni a kompresszor csövébe.

Hőgomba a termosztátházban

A hőgombát akkor kell beépiteni a S120 termosztátházba, ha favi motor megy egy faros Skodába. Én igy kokányoltam be:

Részletek a témával kapcsolatos levelezéseimből

"Nem kertes házban lakom, úgy tünik, nem is fogok. Minden javításért vagy átalakításért ki kell mennem a családi telekre. A klíma beszerelésre is elment 1 hetem a szabadságból. Asszony kész volt, hogy a kocsi fontosabb, mint Ő, stb.. Nem tom folytatni a karbantartását, sajna."

"Keresni kell 3,9-es difiáttételt, érdemes. 3000-es fordulaton 5.- ben a 4,22-es 97km/o-val, a 3,9-es 105km/o-val megy. Ez több deci/100km. Én azért ragaszkodtam a 3,9-eshez, mert az áttételi arányok szerint, a 4,22-es 5 sebességes 4. fokozata lassabb a 4,44-es (100-as) 4 sebességes 4. fokozatához képest, az 5 sebességes 5. viszont gyorsabb. Tehát az 5-dik nem 5-dik, csak 4,5-dik. Viszont a 3,9-es 5 sebességes 4. fokozata (majdnem) azonos a 4,44-es 4 sebességes 4. fokozatával, tehát ez valóban 5. fokozat. Nekem a fogyasztást 90%-ban a váltó nyomta le, nem a moci. A gyári (100-as) motor a 3,9-es 5- ös váltóval is 5,5 l / 100 km körül maradt (Bp. - Velencei tó, 80- 90km/o). "

"Beszéltem egy taggal, aki saját építésű kocsit csinált. Azt mondta, mégegyszer nem csinálná meg. Magyarországon olyan nagy ezen a téren a fejetlenség a bürokráciában, hogy senki sem tudja mi a teendő ilyen esetben. Volt egy rendelet, hogy M.O.-n nem lehet gépjárművet gyártani, és ez még mindig a fejekben maradt. Össze-vissza küldözgették mindenféle vizsgálatokra és egy vagyon volt. Azt javasolta, ha építeni szeretnék egy új kocsit, keressek egy régi ritka USA kocsit, amit itt senki sem ismer, nem tudják, milyen eredetileg (a vizsgáztatók sem). Így új kocsit lehet csinálni, és azt kell mondani, hogy csak fel lett újítva. Csak az a fontos, hogy javítás legyen, és ne átalakítás. "

"Nincs átalakítási engedély a fogaslécre. Én a Boldizsár utcai Autóklubhoz vittem mindig. Ott szó szerint veszik, hogy "Közlekedésbiztonsági Vizsga". Ha nincs holtjátéka, stabil, akkor jó. Soha meg sem próbáltam "megkenni" senkit ez ügyben. Teljesen korrekt és objektív módon vizsgáztatnak."

"Ugyan nekem is említették a vizsgán, hogy "Ez a kormánymű nem az eredeti!", de azt mondtam, hogy kisebb a holtjátékkéssége, korszerübb, biztonságosabb, csereszabatos, és elfogadták."

"Én idönkén 100-as motorral használtam ezt a váltót. Teljesen jó volt. A 4. azonos a régivel, így ha 4.-ben hagyom, akkor olyan, mintha nem cseréltem volna váltót. A 5- ös 3. viszont gyorsabb a 4-es 3.-nál. Én váltogatás párti vagyok. Erröl a "gyors" 5-ös váltóról is az a véleményem, hogy még az 5. után kellene egy 6., mert túl jól megy 5.- ben. Én most végigmegyek Rétságig a Börzsöny hegyein keresztül 5.-ben. Ez nem normális. Simán elbírna a motor egy még gyorsabb 6. fokozatot. Állítom, hogy sík úton (pl. M5) tempomattal 5 alá menne a fogyasztás. Nem véletlen van a turistabuszokban 8-10 sebességfokozat. 10.-ben 80km/o-val szinte alapjáraton megy, semmi hangja és nem fogyaszt semmit. Ezért azt terveztem, hogy gyártatok a váltó bordástengelyének végére egy 13 fogú fogaskereket, annak a helyére, ami most 9, a 3,9-esnél pedig 10 fogú. Így a 4. azonos áttételű lenne mostani 5.-el, és az így nyert 5. lenne a virtuális 6-dik. Ez 30%-os áttétel növelést jelentene, ha az 1. fokozat is ennyivel nőne, még simán el lehetne vele indulni. Sajnos már erre sem került sor. :-( "

"Volt benne átfolyásmérő, de nagy volt a nullhibája. Alapjáraton olyan keveset eszik egy kocsi, hogy nem indult el a kerék benne a surlódás miatt. Talán akkor jobb lett volna, ha kreálok valami hiszterézist a porlasztó úszószerepébe, mert akkor vagy nincs áramlás, vagy nagy áramlás van, és akkor a nullhiba elhanyagolható lenne.
Ennél már van jobb ötletem. Az elfogyasztott benzin egyrészt a surlódások és a közegellenállás leküzdésére fordítódik, másrészt mozgási energia növelésre (amit a fékkel hővé alakítunk, de ez más napra tartozik). A surlódás felosztható motor és kocsi surlódásra. A motor surlódása a motor fordulatszámával, kocsi surlódása meg a sebességgel arányos. A közegellenállás a sebesség négyzetével arányos. A mozgási energia változást a sebességváltozáson mérhetjük. Ha jól megfigyeljük, ez egy képlet, ami kitölthető tapasztalati konstansokkal és olyan paraméterekkel amit a proci mér. A proci kiszámolhatná így akár a pillanatnyi, akár az összfogyasztást elég pontosan. (Ezt teszik a mai autók is.) Meg lehetne írni ezt öntanulósra, hogy pl. tankolásonként beírjuk a valós adatokat (megtett út, fogyasztott benzin), és a korrigálná magának a konstansokat. "

"Befecskendezés. Ott csak levegő áramlik egy hasonló pillangószelepen, mint a porlasztóban van. Ez a fő adat a levegőmennyiségről, aminek arányában fecskendezi be (kvázi spricceli) az elektronika a benzint. A pillangószelepet ugyanúgy egy bowden mozgatja, mint a porlasztón. Ezt hívják központi befecskendezésnek. A szervízkönyv szerint a befecskendezős Fav. moci 1-2 decivel többet fogyaszt, és egy kicsit gyengébb. ???! Biztos azért, mert ez egy Bosch Mono-Motronic kütyü, ami egy fix valami, és nem lett jól ehhez a motorhoz "hangolva". "

"Gyújtásra a következő a "jósági" sorrend:
1 - Félvezető kapcsolgatja trafót, a megszakító nem ég be, de ugyanúgy állítgatni kell mind a hézagot, mind a megszakítás helyzetét.
2 - A gyújtótrafóra egy feltöltött kondit süt rá egy félvezető, nem melegszik annyira a trafó, nagy a szikra, nem érdekes a hézag (a gyújtó jel kitöltési tényezője), csak a megszakítás helyzete.
3 - Valamilyen elektronikus érzékelő van a megszakító helyett, nem állítódik el a használat közben a kopások miatt, de egyszer be kell állítani a megszakítás helyzetét.
4 - A főtengelyen van egy fix érzékelő, egy processzoros valami méri a fordulatszámot (ugyan ezzel az érzékelővel), méri a gázpedál helyzetét, és kiszámolja a gyújtási pontot. Semmit sem kell állítani, és nem is tud elállítódni. Programmal hangolható (vagy ha úgy tetszik, tunningolható). (Ezt a programot már beleírtam a S100-ban lévő prociba is. Nem volt időm felszerelni az érzékelőt a lendkerékre, de a proci menet közben már számolta az aktuális előgyújtás értékét, kiírta a kijelzőre, és ki is adta a jelet a gyújtáshoz, csak nem volt idekötve a gyújtótrafó.) "

"
:)) Tudnál pár mondatot mesélni róla? Mekkora egy ilyen, az ülés sínje és a padló közé kell beapplikálni? Télleg, ebből kifolyólag hátul utazóknak marad lábterük? Mert ha a cimboráim meglátják, hogy én elöl ringatózok, s ezért van a nyakukban a lábuk, akkor bizonyosan átvágják a torkomat érte. :]
Majd ha sikerül kérnem digit képkészítő kézikészüléket, akkor rakok fel képet róla. Semerre semmilyen méret nem változik. Az ülés alatt van az egész. Úgy szereltem be, hogy félig összenyomott állapotban összecsavaroztam, és behegesztettem tartókat mindkét felére (alsó fix, és felső mozgó), majd kivágtam flexel egy darabot az ülés eredeti csövéből (a 4 sarokban). Így nem lett ferde, és pont félig összenyomott állapotban van az ülés az eredeti magasságában. Egy hátránya van, hogy nem nagyon ajánlatos a vezető ülés mögé a földre csomagokat rakni, mert vagy a csomag akadályozza a mozgást (pl. egy festékesdoboz ha alácsúszik, márpedig egy fékezésnél alá is fog csúszni, hogy felcsessze az ember idegeit), vagy az ülés b..sza szét a csomagot. Egyszer szétcincált egy műanyag flakont. Továbbá be kellett hegesztenem egy olyan vasat is, amivel egy 8-as menetszállal fixen össze lehet csavarozni, mert vizsgakövetelmény, hogy az üléseknek fixnek kell lennie. (Hogy a buszok, a teherautók, a kamionok hogy futhatnak az utakon, azt nem tudom.) Ezért a vizsgára összecsavaroztam. "

" A fedélzeti számítógépet két részre bonthatjuk.
Az egyik része kész termék. Ez a proci kártya, és a tasztatura. Proci kártya ára 20e Ft. Ez szerintem k..va drága, de míóta látom mi van benne, én beletörödtem. Ha valakinek ez is sok (megértem), összerakhatja magának, adok rajzot.
Az alkatrészek általam ismert ára (2002.12.15):
- proci kb. 8e
- FLASH kb. 1e
- statikus RAM kb. 2e
- a négy oldalas nyák kb. 4e (Ezt meg lehet spórolni, ha valaki készít magának nyákot.)
- aprosagok[akksi, RTC, reset IC, RS232 soros IC, ellenállások, kondik, csatlakozók, stb.] kb. 2e
- beültetés (a KFKI-ban géppel) kb. 1,5e (Ezt is meg lehet spórolni, ha valaki beforrasztja magának az alkatrészeket.)
Fontos, hogy minden alkatrész ipari hőmérséklettartományú legyen.
A tasztatura 30e Ft., ez is drága, de ha valaki berak helyette mást, pl. egy valamiből kiszerelt (és így olcsó) valamit, és ismeri a működését (illesztés, protokoll), akkor azt is lehet használni. Vagy pl. egy 386-os laptop speciális DOS-os programmal az autoexec.bat-ban, display a régi műszerfal helyére, olcsó és szép megoldás, és akkor nem kell ilyen drága tasztaturát venni.

A másik rész ami nincs kész, munka és idő összerakni de az anyag nem olyan drága. Ide tartozik a többi. Nekem mostmár pont erre nincs időm, ezért nem tudtam megtartani a S100-amat. Viszont minden szellemi segítséget megadok annak, akit érdekel (természetesen ingyé).
Kell valami pl. műszerész emberke, aki hajlandó forrasztgatni, nyomtatott áramkört marni (vagy huzalozni), alkatrészért kolbászolni, dobozolni, stb.
Kell hozzá egy mechanikus is, ha arra gondolok mi munka volt a potenciométert a gázpedálba applikálni. Sok munka és szívás, de hát ha ezt valaki magának csinálja, akkor nem kerül egy forintba sem.

Én úgy terveztem, hogy kialakítok egy saját csatlakozókiosztást és szabványt. Ez alapján vezetek minden elektromos dolgot a leendő PLC helyére, és készítek először egy olyan relés dobozt, amit a PLC helyére dugva minden működik, úgy mint eredetileg. Ezt késöbb magammal is hordtam volna a PLC esetleges kiváltására, és ezzel kell vizsgára menni. "

" Nekem volt a S100-ban Zaporozsec benzinkályha. Istenkirály volt. Bekapcsolás után 10 másodpercel engedte be a benzint az akkor már izzó gyujtóra. Ekkor kezdett beköszönteni a kánaán. Újabb 20s után langyos levegőt nyomott, további 30s utántól forrót. 3-5 perc alatt olvasztotta le a szélvédőt, és ekkor már kánikula volt bent. A csomagtartó jobb hatsó részében volt. Amikor a S120 fűtést szereltem be előre, ideiglenesen kivettem, és már nem fért vissza.
Ekkor jött a másik variáció. Ellenálláshuzalt hálóztam a S120 fűtőradiátor alá. Ez 24V 3000W körüli, ugyanis a régi S100 ventillátor helyére meg betettem egy buszgenerátort. Kicsit lefogta a motort, ha bekapcsoltam a gerjesztését, de ez a hótakarítás alatt nem volt probléma, utána meg már a rendes fűtés is fűtőtt. Ez is tók jó volt, de a klímakompresszor kiszorította a buszgenerátort. Az ellenálláshuzalos S120 fűtőtest még a végén is benne volt. "

" Akksi, az meg minek... Nekem olyan akksim volt 1 évig, amiben leállás után 10 percel 3-6V volt. Vittem mindig egy videokamera vagy laptop akksit (2-4Ah), kiszáll, motor kinyit, gyújtásra rácsipeszel, bekurbliz, lecsipeszel, motor becsuk, beszáll. Ezt párszor a kizöldült lámpánál is eljátszottam lefulladás után, nem arattam nagy sikert vele, hacsak a duda nem a taps közuti megfelelője. Így sikerült akkoriban emelnem a Skodások imidzsét. :-) "

"Én benthagytam a S100 rúd kormány felöli végét és a S100 teljes kormányzárát és házát. Csak kormányzár ház alatt hegeszettem rá a rúd végére 120-as rúdról a bordás véget, amire már ráment a 120-as kardáncsukló. Rövidíteni kellett azt a 120-as rudat, aminek mindkét végén csukló van. Mivel a S100 rúd csak felül van cspágyazva, a S100 kormányzár ház alsó részébe esztergáltam danamidból egy persejt ami a házban szoros, és ebben épp tud forogni a rúd. A fékpedál rúdján tőben egy kicsit csavarni kellett, hogy elmenjen előtte a kormányrúd. A kormányrúd után ugyanennyit visszacsavarni, hogy a pedállap ismért egyenes legyen. Így az elengedett fékpedál 2-4 mm-re van a kormányrúdtól.
Kormányzár ház alatt értem azt a vas csövet, amire a GYK fel van fogatva beletörős csavarral. " > > HPeti

" Mi ez a benzinkályha dolog?
Vettem annó egy Zaporozsec benzinkályhát 2000Ft-ért, csináltam rá egy időzítőt, és betettem a S100 csomagtartójába. Siráááály! Úgy működik, hogy van egy kétoldalon kivezetett tengelyű ventillátormotor benne. Egyik oldalon egy propeller van ami a fűtendő levegőt ventillátorozza át rajta. A másik vége belóg az égéstérbe, és egy kis propeller adja a az égéshez szükséges "turbó" levegőt. Van egy izzítógyertya, először ezt fel kell izzítani (és közben elindul a propeller, és az elektromos benzinszivattyú), ez 20 sec (ennyi idő alatt fel is töltődik az úszóház benzinnel), utána kinyitni egy mágnesszelepet, ami beengedi egy primitív "karburátorból" egy fúvókán át a benzint, az begyullad, és olajkályha hangal huppogva fűti a levegőt. Ha magasabban van, mint a tank (szinte mindig) kell egy elektromos benzinszivattyú, ami felnyomja az úszóházába a benzint. (Én csináltam egy ilyet egy skoda AC-ból, és egy elemes játékautó meghajtásából. Tettem a meghajtás tengelyére excentrikusan egy kis golyóscsapágyat, ami kb. 1 fordulat/s-el tuszkodta az AC-t. :-) ) Kikapcsoláskor elzárja a benzint a mágnesszeleppel, majd kb 10-30s alatt elalszik, majd kihűl. Van benne egy hőkapcsoló is, ami addig nem kapcsolja ki a turbólevegőt, amíg ki nem hűl (ekkor már biztos elaludt a tűz). Bekapcsolás után bemelegedéskor ennek a másik morzeérintkezője kikapcsolja az izzítást. Hengeres, kb 15cm átmérőjű, és 25cm hosszú. Az alján van egy "kipufogó" amit ki kell vezetni valahova a kocsi alá. Olyan mint egy Webasto állófűtés, csak ez nem vizet melegít, hanem levegőt. Ezért hamarabb melegedik az utastér és a szélvédő, viszont nem melegíti elő a motort. Szerintem beteszem majd a formanba. Lehetne szabályozni is egy 1s körüli mágnesszelep PWM-el."

Általános információ

Listák

A lista elemei dátum szerinti sorrendben jelennek meg, feljebb a frissebb. Az aktuális könyvtár tartalma mindig innen, a jobboldali tartalom dobozból érhető el.

A témával kapcsolatos kicsit részletesebb információ jelenik meg, ha az egérkurzort rágurítjuk egy témára. Természetesen csak ha van a témának részletesebb leírása. Törekszem arra, hogy legyen, folyamatosan pótlom.

Magyar
Angol
Német

Mobil nézet     Normál nézet

Bütyi honlapja

2017 November 25.

Névnap: Katalin