Klíma

Klíma beépítése

Képek

dscf4176.jpg dscf4177.jpg dscf4178.jpg dscf4179.jpg dscf4180.jpg dscf4181.jpg dscf4182.jpg dscf4183.jpg dscf4184.jpg dscf4185.jpg dscf4186.jpg dscf4187.jpg dscf4188.jpg dscf4189.jpg dscf4190.jpg dscf4191.jpg dscf4192.jpg dscf4193.jpg dscf4194.jpg dscf4195.jpg dscf4196.jpg dscf4197.jpg dscf4198.jpg dscf4199.jpg dscf4200.jpg dscf4201.jpg dscf4261.jpg dscf4262.jpg dscf4263.jpg dscf4343.jpg dscf4344.jpg dscf4347.jpg dscf4352.jpg dscf4357.jpg dscf4364.jpg dscf5306.jpg dscf5307.jpg dscf5308.jpg dscf5465.jpg dscf5466.jpg dscf5467.jpg dscf5468.jpg dscf5469.jpg dscf5472.jpg dscf5473.jpg dscf5474.jpg dscf5475.jpg dscf5793.jpg klimabe1.jpg klimabe10.jpg klimabe11.jpg klimabe12.jpg klimabe2.jpg klimabe3.jpg klimabe4.jpg klimabe5.jpg klimabe6.jpg klimabe7.jpg klimabe8.jpg klimabe9.jpg klimaelp1.jpg klimaelp2.jpg klimakomp1.jpg klimakomp2.jpg klimakond1.jpg klimakond2.jpg klimamuk.jpg klimaszuro.jpg klimatabla.jpg
A klímám története

10000 Ft-ért bontottam egy enyhén karambolos Lancia-ból. Akkor még a S100 skodám volt. Bele is épitettem, kondenzátort előre a hűtő elé, elpárt és kompresszort hátra a motortérbe. A kocsi alatt 12-es félmerev sima vizszereléshez használatos rézcső kötötte össze őket, természetesen kókány módon vizszereléses lágyforrasztással, ami most is igy van, pedig mondták hogy a klimákat keményforrasztással szokták összerakni. Feltültöttük R12-vel (10000 Ft), működött is szépen. Jött a kocsicsere. (Itt egy sor belémkötésileg felmerült szemrehányés miatt cenzurázva lett.) És itt kezdődőtt a beépitése a Formanba, amiket már képekkel is illusztrálni tudtam. Az elpár métere 20 x 25 x 8 cm. A kondenzátor hasznos mérete: 52,5 cm x 29 cm. A kondenzátor külső mérete: 58 cm x 31 cm.

Feltöltöttük R12-vel, de nem működik. Lefejteni persze csak a R134a-t lehetne.

Mivel oda kellene adni a klimásnak, de a kocsit nem tudom otthagyni, ezért kiszereltem az egészet.

Kiderült a klimásnál, hogy véletlenül R134a-hoz való olajat töltöttek az R12 gáz mellé a multkor.

Ezután az egészet rászereltem egy alaplapra, amin be lehet üzemelni kocsi nélkül. Vettem bele új expanziós szelepet 6000 Ft-ért.

Kimostam az egész rendszert izopropil alkohollal, és utána sűritettlevegő kompresszorral addig nyomtam bele a levegőt, amig már nem éreztem az alkoholszagot a kijövő levegőben.

Rászereltem az alaplapra a villanymotort is egy feszültségváltóval, mert igy nagyobb sebességgel tudom forgatni a villanymotort, mint az üzemi fordulatszáma.

Kapott egy új szárítószűrőt is 4500 Ft-ért. Most, hogy egy tiszta rendszerem lett, úgy döntöttünk, hogy mostmár R134a-val töltjük fel. Bele is tettünk 100g R134a gázt. Igy már lefogta a kompresszor a 370W-os villanymotort, de érezhetően melegedett a nyomóoldal, és ha nem adtam az elpárnak légáramot, akkor az elpár és a kompresszor közti szivóoldali alucső is hidegebb lett, persze csak egy kicsit.

Visszatettem a kocsiba, felnyomtuk 600g-ra a gázt. El is kezdett valamit csinálni, de 18 fok alá nem hűtötte a 28 fokos külső levegőt.

Betettem a kondenzátor elé a pótventillátorát.

A kapcsolója is bekerült. Kell még rá egy öntapadós hópihe klima ábrának.

Elkészült a kompresszor tartó konzol, ami már nem lóg bele a hútő gumicsőbe és elkerüli a generátor állandó pozitiv kapcsát.

Elkészült egy olyan elektronika, ami lassú sebbességeknél bekapcsolja a ventillátorokat, ha megy a klima. Az kapcsolási rajza EWB fájlformátumban

Az elektronika érzékelője. Ez a menetszélbe van belógatva. Középen van egy NTC termisztor, két oldalán meg egy-egy fűtőellenállás. Az elektonikában egy komparátor és két FET. Ha áll a kocsi, nem csapja szél az érzékelőt, a termisztor bemelegszik, és a komparátorral bekapcsolja a ventillátorokat. Ha elindul a kocsi, a menetszél átfúj a fútőellenállások között, és lehűti a termisztort, ami kikapcsolja a ventillátorokat. A működési elvből következik, hogy hidegben kisebb a kapcsolási határsebesség, meleg időben nagyobb, ami pont előnyös.

Kapott a kapcsoló egy hópihe matricát klimaemblémának.

2006.06.01. Tisztítás, újratöltés miatt kivettem a kocsiból. Otthagyom a klímásnál. (www.realklima.hu)

Továbbra is kevés a teljesítménye. 4 Bar alá nem megy a szívóoldali nyomás, pedig állítólag 1,5 Bar körülinek kellene lenni. Egyik ötlet, hogy az expaniós szelep sok közeget enged át, ezért nem tud kialakulni a szükséges alacsony nyomás. Ezt úgy zártuk ki, hogy fagyasztó spary-el lefagyasztottam az expaniós szelep érzékelőjét, es ekkor a szelep szépen elzárt, és megszünt működni a klíma, ameddig ki nem olvadt az érzékelője, de ekkor sem esett lejebb a szívóoldali nyomás. Mostmár, az expaniós szelep is és a szárítószűrő is új, a kompresszorra terelődött a gyanu.

2007.06.19. Kapott uj kompresszort a rendszer. Sanden 7H15 132mm 2GA 12V 10 Tube-O (7/8'' thread) szívóoldali, 8 Tube-O (3/4'' thread) nyomóoldali csatlakozással. Cool4u cikkszáma szerintem: 10119029C (1201605/CH). A megbontás és az új kompresszor miatt csere miatt új a szárítószűrő. Cool4u cikkszáma: 20131022 (1211068).

Feltöltöttük, 600g-al. A nyomások rendben: (szívóoldali 0...1 Bar, nyomóoldali 15...17 Bar), de továbbra sem jó. Ugyan úgy félteljesítménnyel működik csak. Ezek szerint a Seiko kompresszor is jó. Változás annyi, hogy a előtte a félteljesítményt is csak 2000...3000 fordulaton tudta, most alapjáraton is tudja.

2007.06.20. Új expanziós szelep. Cool4u cikkszáma: 21131011 (1212048 O.RING - 1,5 TON). Állítólag a 2 TON R12-höz való, az 1,5 TON meg R134-hez.

Változás semmi. Esetleg az elpár nem megfelelő R134-hez, mivel R12-re méretezték. Erre utalhat, hogy a katalógusban külön tételszámon szerepel azonos elpár a kétféle gázhoz. Beszéltem egy elpár gyártóval. Állítása szerint nincs méretezésbeli különbség a két gázhoz használt elpár között. Akkor mi a baj?

2007.06.29. Megmértük újra. Habos a szűrőn a kémlelőablakban a közeg. Ez arra utal, hogy keves a közeg. Eddig mindig 600g ment bele, ez mégis kevésnek tünik. Nyomások 1,5 és 13 bar. Minden arra utal, hogy elbír még egy kis közeget. Tettünk bele UV-t is, mert tavaly valahol megiscsak elengedte. Belement további 400g, és megszünt a habosodás, és a nyomások is szebbek. Szívó 0,8...1,2 bar, Nyomó 17,5...18,5 bar. Most végre jónak tekinthető a klíma! :-) Hosszas küszködés után.

Hát, hosszú küzdelem után kiderült, jó volt az egész rendszer, csak a retrofit miatt elöszőr még szennyezett volt a közeg a régi olaj miatt. A sok tisztítás, és töltés által fokozatosan javult, de nem azért mert cseréltünk benne valamit. A végén pedig egyszerűen kevés volt benne a közeg. Most maradt egy jó kompresszorom, elpár szelepem, meg szűrőm is. Valszeg eladom.

Összefoglalva pár jó tanács klíma vásárláshoz és beszereléshez:

  • Csak komplett és elenőrizhetően működő klímát vásárolj! A darabokból még akkor sem lesz hamar működő rendszer, ha az illesztési problémákat megoldottad.
  • Ha régi R12-es klímát veszel, ne hagyd rábeszélni magad a retrofitre! (retrofit: Egy klímában a régi R12 közeg lecserélése új R134a-ra) Ne higyjük el, hogy nincs már ilyen gáz! Van.
  • Minden olyan megbontáskor új szárítószűrőt kell beépíteni, amikor hosszabb ideig (napokig, hetekig, stb.) nyitva volt a rendszer.
  • A szárítószűrő kémlelőablakában tiszta, habzás és buborékmentes folyadéknak kell látszani.
  • Kérj töltéskor bele UV adalékot! Ez a szivárgás helyét UV lámpával jól láthatóan megszínezi. Így könnyen megtalálható az összes szivárgási hely, egyébként meg darabokban kicseréltetik veled az egész klímát. Nem is beszélve a sok felesleges töltésről, és ennek áráról.
  • A kondenzátort úgy kell a vízhűtő elé beszerelni, hogy felül menjen bele a nagynyomású gáz, és alul jöjjön ki a folyadék.
  • A kondenzátor bemenetét nem lehet kézzel megfogni, de a kimenetét (a szárítószűrőt) meg kell tudni fogni! Ha nem tudjuk, mert forró, akkor nem megfelelő a kondenzátor teljesítménye. Vagy nem megy, vagy kevés a ventillátor a kondenzátoron, vagy valami más miatt nem tudja leadni a hőt.
  • Az elpár beszerelésére két módot javaslok:
    • Egyik, hogy teljesen belső keringtetéssel a belső levegőt hűtse. Így jobban kihasználható a klíma teljesítménye. Külső, meleg levegő hozzákeveréssel szabályozható a belső hőmérséklet. Automata változatban elég a két légbefúvó ventillátort vezérelni a hőmérséklet szabályozáshoz.
    • Másik (ha az első nem lehetséges), a beáramló külső levegő utjában elöszőr a klíma elpár legyen, utána a fűtőtest. Így, ha hőmérsékletet szabályozunk (akár kézzel, akár automatikusan) a fűtőtest egy hőkapacitásként viselkedik, így ritkábban kell kapcsolgatni a kompresszor mágneskuplungját. Továbbá hatásos szélvédő páramentesítés végezhető a klíma és a fűtés bekapcsolásával, hogy a klíma lehűti (kiszárítja) a levegőt, a fűtés meg utána visszamelegíti.
  • A kompresszort a motorra szereljük stabilan. Lehetőleg a főtengelyről hajtsd külön ékszíjjal.
  • A szárítószűrőt akárhol elhelyezheted. Stabil legyen ez is!
  • Minél kevesebb merev (általában aluminium) csövet javaslok. Bár a klíma gumicső drága (métere kb. 4...6000 Ft), mégis jól rögzítve kevésbé sérülékeny a rezonanciák miatt.
  • Nagyon fontos, hogy jó klímást válassz! Azok többsége, akik klímásnak hírdetik magukat, csak klímatöltők! És ez csak akkor derül ki róluk, mikor már az n-edik töltés, x-edik alkatrész csere, z Ft után sem működik jól a klíma, csak újabb ötlet van.

Szóval, én már túl vagyok rajta, sok sikert kívánok mindenkinek, aki hasonlóba belevág, de nem javaslom. Inkább vegyél olyan kocsit, amiben már gyárilag van klíma. Igaz, még a szenvedésekkel, alkatrész cserékkel sem került annyiba, mint egy klima felár, mégis az a biztos, nincs idegeskedés, és nem kell klímássá válnod, hogy legyen egy jó klímád.

Ime egy olyan klímás, aki munkaidőn túl is nyitva van. Éjféltől éjjel háromig van zárva, egyébként nyitva!!!
Konrád Péter
Autoklíma szerelő
Autoklímák töltése, javítása szervíztapasztalattal
E-mail: konradklima@t-online.hu
Tel: 06-30-9210-824, Üzenetrögzítő: 06-1-3624-046, Fax: 06-1-3624-096